Recomand și încurajez vaccinarea, dar aceasta nu presupune faptul că statul este în drept să lovească în cei care au o altă opinie în raport cu vaccinarea, spune Nicolae Sadovei

 Recomand și încurajez vaccinarea, dar aceasta nu presupune faptul că statul este în drept să lovească în cei care au o altă opinie în raport cu vaccinarea, spune Nicolae Sadovei

…Sunt imunizat cu ambele doze de vaccin anti-COVID-19, am făcut acest lucru conștient atât eu, cât și membrii familiei mele, aflați în Republica Moldova. Încurajez apropiații să se imunizeze pentru a fi în siguranță și pentru a-i proteja pe apropiații lor. Totodată însă, în calitate de persoană cu raționament, văd și lucrurile urâte și manipulările care se fac în jurul pandemiei declanșate de virusul SARS-CoV-2; îmi provoacă dezgust și repulsie profundă insultele care vin din amblele tabere (cu atât mai mult dacă provin de la foști/actuali demnitari de stat), atât ale celor care sunt pro-imunizare, cât și a celor anti-imunizare.

Dar este trist să vezi cum o dă în bară – a câta oară! – statul. Din interes profesional urmăresc hotărârile emise de către Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică; la fel am citit atent și Hotărârea CNESP nr.60 din 23 august 2021 și, ținând cont de perpetuarea stării pandemice care durează mai bine de un an și jumătate deja, nu am prea văzut ceva nou – în mare parte chestii ce se repetă și care, într-o formă sau alta, se regăsesc și în celelalte acte emise de către CNESP. Totodată, însă, un punct din hotărârea în cauză m-a întristat și arată în continuare lipsa leadership-ului și incapacitatea cronică a statului de a gestiona eficient criza pandemică – este vorba de pct.6 din actul respectiv care obligă o anumită categorie profesională de persoane nevaccinate să efectueze din cont propriu și să prezinte, o dată la 14 zile, rezultatul unui test diagnostic la COVID-19. Risc să afirm că dețin suficiente cunoștințe profesionale în materie de drept medical pentru a veni cu un șir de obiecții față de impunerea respectivă (repet încă odată – sunt imunizat anti-COVID-19, recomand și încurajez vaccinarea, dar aceasta nu presupune faptul că statul este în drept să lovească în cei care au o altă opinie în raport cu vaccinarea), din mai multe considerente:

1. În Republica Moldova niciun act normativ nu obligă persoanele să se vacineze anti-COVID (apropo, o eventuală impunere a vaccinării obligatorii și necondiționate ar fi, la rândul ei, atât ilegală, cât și inumană), astfel fiecare persoană decide în mod individual, cum am făcut-o și eu, să se vaccineze sau nu;

2. Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică nu este identică Comisiei pentru Situații Excepționale, iar în Republica Moldova nu este declarată stare de urgență, reglementată de Legea privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război, care ar oferi dreptul organului respectiv să adopte unele măsuri ce ar depăși cadrul legal existent în materie de sănătate publică. Competențele acestor două comisii sunt complet diferite și referința formală din preambulul hotărârii nr.60 la art.58 din Legea privind supravegherea de stat a sănătăţii publice este – în contextul competențelor CNESP de a impune efectuarea testelor obligatorii contra cost – total deplasată și se potrivește ca nuca-n perete;

3. Cei care ați trecut prin procedura de imunizare și, în eventualitatea dacă ați citit atent documentul pe care l-ați și semnat (ca și mine, de altfel) – „consimțământul informat”– ați confirmat că inlelegeți că vaccinul, fiind unul nou, poate avea efecte secundare pe termen lung sau poate să ducă la complicații, care nu sunt cunoscute la acest moment. Așadar, vaccinarea este benevolă, dar efectele pe termen lung ale vaccinului nu sunt cunoscute. Bineînțeles că, în situația dată, unele persoane au refuzat – în mod absolut legal – să se vaccineze;

4. Respectiva decizie a autorităților de a obliga o anumită categorie profesională din sistemul educațional – în cea mai mare parte, cadre didactice nevaccinate – să efectueze periodic un test diagnostic la COVID pentru a putea munci nu este, în sinea ei, ilegală, deoarece persoana în mod conștient a ales să nu se vaccineze; aspectul ilegal al obligației respective constă în impunerea de a suporta toate costurile directe pentru efectuarea testelor respective;

5. Organul emitent al obligației respective trebuia să țină cont de faptul că prin impunerea efectuării contra cost a testului în cauză, cadrele didactice și alte persoane din sistemul educațional din Republica Moldova sunt puse în situația stupidă de a plăti pentru a avea dreptul de a munci – aberant și sută la sută neconstituțional;

6. Și cel mai important argument, după mine: prin impunerea achitării tuturor costurilor pentru testare, autoritățile au mers pe calea absolut greșită din punct de vedere legal, de a prezuma vinovăția acestor persoane și, astfel, de a le forța să-și asume toate costurile pentru repararea unui prejudiciu, pe care acestea nu l-au produs. În situația generată de norma respectivă din hotărârea nr.60, plata nu este pur și simplu pentru efectuarea unui test anti-COVID – aceasta este, totodată, și o formă camuflată de amendare a persoanelor respective pentru o ipotetică încălcare a unei obligații subiective, pe care acestea nu au comis-o, deoarece o obligație de acest gen nici nu există;

7. Pe rețelele de social media s-a mai menționat încă ceva destul de important: efectele pe care contează guvernarea prin impunerea persoanelor de a face contra cost testele anti-COVID – pentru a putea muncii și câștiga o bucată de pâine, dar nu pentru a merge la un concert sau la un club!!! – pot fi absolut inverse față de cele așteptate. Nu este exclus faptul ca o parte din cadrele didactice tinere nevaccinate să demisioneze și să plece la muncă – nu la făcut politică! – peste hotare, completând și așa numărul în creștere al tinerilor aflați deja în afara țării…descrie situația Nicolae Sadovei.

Detalii vezi și aici: https://lagazzette.md/e-pandemie-sau-statul-nu-stie-ce-sa-faca-ne-orbeste-cu-argumente-si-motivatie/

Sursa de informație: facebook

 

Notă! Preluarea textelor de pe pagina www.lagazzette.md se realizează în limita maximă de 1600 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web, ÎN LEAD, trebuie indicat și linkul direct către articolul preluat, iar în text, minim încă un hyperlink la sursa primară. Instituțiile de presă care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica sursa și autorul informației. Materialele de pe www.lagazzette.md sunt protejate de Legea cu nr.139 privind dreptul de autor și drepturile conexe, inclusiv de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova. Preluarea integrală a materialelor Lagazzette se poate realiza doar în condițiile unui acord prealabil cu redacția.

Related post